Mi szükséges a privát praxis indításához?

Egyre népszerűbb Magyarországon is a privát pszichológus praxis indítása. 

Ebből a cikkből megtudod, mire is van pontosan szükséged ahhoz, hogy elindítsd a vállalkozásod.

A vállalkozás indítása az egyik legjobb döntés, amit hozhatsz az önmegvalósításhoz vezető úton.

Nagyszerű lehetőség arra, hogy kitörj az alkalmazotti létből és magadért dolgozhass. De arra is kiváló, hogy a jelenlegi bizonytalan gazdasági helyzetben több lábon állhass.

Ráadásul mindezt alacsony tőkebefektetéssel és minimális adóterhekkel is megtehetjük.

Összeszedtünk mindent, ami szükséges az induláshoz:

Előkészületek

Először is tisztázni kell néhány kérdést mielőtt belevágnál a saját praxisod kialakításába.

Untitled Design copy (2)

1. Miért szeretnél privát praxist indítani?

Szeretnél az emberek párkapcsolati válságaiban segítséget nyújtani? 

Esetleg gyorsabban akarod elérni a pénzügyi céljaidat? Rugalmasabb munkaidőt szeretnél?

Bármi is legyen a válasz – itt nincs jó és rossz válasz – fontos, hogy legyen egy célod.

Ez lehet akár személyes, családi vagy közösségi, de a lényeg, hogy lehetőleg legyen leírva valaho, hogy emlékeztessen nehezebb időkben.

2. Mi a cél piacod?

Bár először nem tűnik jó ötletnek, hogy lekorlátozod magad és csak bizonyos páciensekkel foglalkozol, azonban később ez sokkal kifizetődőbbé válik.

Több pénzt tudsz elkérni a szolgáltatásodért és specializáltabb tudásod miatt jobb tanácsokkal is tudod ellátni az ügyfeleidet.

Ha nagyon félsz ettől, akkor csinálhatod akár azt is, hogy eleinte beajánlások vagy egyéb más informális csatornákon keresztül vállalsz a cépiacodon kívül ügyfeleket is.

De fontos, hogy közben képezd magad a szűkebb szakterületeden és a marketingedben is rájuk fókuszálj.

Untitled Design copy (3)
Google_Meet-Logo

3. Online, offline vagy mindkettő?

Ha nincs különösebb tőkéd vagy infrastruktúrád a személyes ügyfélfogadásra, akkor kezdéshez alapvetően az online verziót javasoljuk.

A laptopodon kívül nem igényel semmi berendezést, ráadásul gyakorlatilag az egész országban tudsz dolgozni. Igaz ezek a beszélgetések talán egy fokkal kevésbé bizalmasak.

Amennyiben személyes konzultációt is tartasz, fontos néhány további kérdést megválaszolnod, átgondolnod:

    • ezek a saját lakásodban lesznek vagy bérelsz erre egy kisebb lakást/ szobát valahol?
    • ha több személyes konzultáció van egymás után, akkor érdemes lehet egy várakozó helységet kialakítani a következő páciensnek
    • mennyire zajos az adott környék?
  •  
    • illetve fontos a megközelíthetőség, milyen a tömegközlekedés, mennyire vannak parkoló helyek a közelben?

4. Szabd meg a kereteket

Jó előre tisztázni a „játékszabályokat”. Tisztán kommunikáld az árakat, az ülések hosszát

Az árakkal kapcsolatban a legfontosabb, hogy merj pénzt kérni a szolgáltatásodért.

Nézz körbe nagyjából mik az aktuális árak a piacon, ne lődd magad nagyon alá, mert az olcsó dolgok sokszor bizalmatlanságot keltenek az emberekben. 

Később ezt az árat emelheted, ahogy egyre jobbá válsz a szakterületeden.

Érdemes előre tisztázni az időpontlemondási szabályokat is. Ezt érdemes magadra is vonatkoztatni, hogy az ügyfél is „védve” érezhesse magát. 

Például: 24 órán belüli lemondás esetén 50%-ot kell térítenie a páciensnek, de ha te mondod le, akkor féláron biztosítod a következő konzultációt.

Untitled Design copy (1)
Untitled Design copy (3)

Itt nagyon sokan elcsúsznak, halogatnak, mert várják a tökéletes nevet. 

A helyzet azonban az, hogy nem a vállalkozásod neve fogja meghatározni az árbevételed nagyságát.

Érdemes egy átlagos névvel elindulni, aztán, ha egyszer megjön a nagy ötlet, akkor még mindig könnyen le lehet cserélni. 

Célszerű mondjuk belefoglalni a vállalkozásod fő tevékenységi körét pl: gyermekpszichologus.hu, de ha tényleg nem tudsz semmit kitalálni, akkor kezdésnek megteszi a „vezetéknév + keresztnév + .hu” is.

ADózás, adminisztráció

A közhiedelemmel ellentétben Magyarországon nem drága és nem is nagyon bonyolult vállalkozni (ellenben munkavállalót szerződtetni már nem olyan olcsó). 

A jó hír az, hogy a privát praxisra vágyó pszichológusok számára van egy egészen kivételesen jó adózási forma, a KATA (Kiadózó vállalkozó Tételes adója).

FONTOS: nem vagyok adószakértő, sem könyvelő, úgyhogy 100%-ig nem tudok felelősséget vállalni az itt leírtakért. Adóügyi és könyvelési kérdésekben mindig egyeztess a könyvelőddel/ szakértővel.

A KATA lehetővé teszi, hogy évi 12 millió forintos árbevételig rendkívül kedvező körülmények között adózzál (amennyiben évközben indítod a vállalkozásod, akkor arányosan csökken a 12 millió forint). 

Bár 2021-ben volt egy szigorítás a KATÁ-soknál, ez inkább csak a bújtatott munkavállalás megszüntetését célozta, ugyanis valószínűtlen, hogy 3 millió forint feletti értékben érkezzen bevételed egy megrendelőtől.

Pszichológusként nagy előnyöd, hogy nincsenek rendszeres kötelező jellegű kiadások, amit mindenképpen eszközölnöd kell a vállalkozásod működtetése érdekében, hiszen tisztán szellemi terméket árulsz (ellentétben mondjuk egy fodrászattal).

1. Havonta 25.000/ 50.000/ 75.000 ezer forint

Amennyiben legalább 36 órás bejelentett állásod van, akkor elég havi 25.000 forint közterhet megfizetned, amely tartalmazza a TB hozzájárulásodat is. KATÁ-sként nem kell áfát fizetned.

Ha nincsen legalább 36 órás bejelentett munkaviszonyod, akkor eldöntheted, hogy havi 50.000 vagy 75.000 forint járulékot kívánsz fizetni. 

A magasabbon akkor lehet esetleg érdemes elgondolkodnod, ha mondjuk nyugdíj előtt állsz, de ennek járj/ számolj utána.

Amennyiben eléred az évi 12 milliós keretet, akkor mindenképpen érdemes elgondolkoznod, hogy milyen módon folytatod a vállalkozásod, ugyanis efölött már nem olyan kedvező a KATA adózása. Ekkor érdemes lehet egy bt-t vagy egy kft-t alapítani.

2. Iparűzési adó

A KATA alanyiság kezdetétől számított 45 napon belül be kell jelentkezned a székhelyed szerinti önkormányzatnál, hogy be tudd fizetni az iparűzési adót.

Ezt két módon teheted meg:

  • Tételes iparűzési adó: ez évente 2x 25.000 forintot
  • Normál iparűzési adó: (általában) az éves árbevétel 2%-a

FONTOS: 2022-ben lehetőség van kérvényezni, hogy azon településeken, ahol az iparűzési adó 1% felett van, ott ezt 1%-ra mérsékeljék. Persze kérdéses, hogy ez a lehetőség elérhető lesz-e az elkövetkezendő években is.

Bár első pillantásra soknak tűnhet az évi 50.000 forint, de egy gyors számolással hamar kijön, hogy a normál iparűzési adó 2,5 millió forint bevételig éri meg (2,5 millió 2%-a 50.000).

Ha a vállalkozásodat csak kiegészítő keresetnek szánod a főállásod mellé, akkor esetleg érdemes lehet a normál iparűzési adót választanod, egyébként a tételes adó befizetésével jobban jársz.

Fontos, hogy a normál iparűzési adó választása esetén ipa bevallást kell benyújtanod (ezzel kapcsolatban szintén érdemes könyvelővel egyeztetni).

3. Kereskedelmi és iparkamarai hozzájárulás

Ez a legegyszerűbb tétel, évente 5.000 forint.

Azért, hogy be tudjad fizetni, a székhelyünk szerinti kereskedelmi és iparkamaránál be kell jelentkezni.

Összesen

A KATÁ-s adózás elég egyszerűen áttekinthető és nem is ró a vállalkozásunkra olyan elképesztő terheket, amelyek megnehezítenék vagy akár egyenesen el is lehetetlenítené a vállalkozás elindítását.

Nézzük meg, hogy ez nagyjából mekkora terhet is jelent összességében és miként aránylanak az adóterhek a bevételekhez.

Az egyszerűség kedvéért az alábbi táblázatban nem tüntettem fel a havi 25.000 és 75.000 forintos eshetőséget.

Illetve a jobb átláthatóság kedvéért a fix összegű, évi 50.000 forintos iparűzési adóval számoltam.

A havi adóteher így mindössze 54.583 forint (50.000 + 50.000 / 12 + 5.000 / 12)

Jól látható, hogy a fix adóterhek miatt a több/ jobb munka gyakorlatilag azonnal kifizetődik, ellentétben mondjuk a munkavállalói fizetésekkel.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a havi 1.000.000 forint körüli bevétel már sok és kemény munkát igényel.

Ezt az összeget aligha érjük el néhány hét alatt és valószínűleg már nem tartható mellette egy klasszikus főállás.

Egyéb Költségek

Fontos persze tisztázni, hogy egy vállalkozásnak lesznek egyéb kiadásai is az adózáson túl, amikre nehéz pontos összeget mondani.

Ez azonban ne rémítsen meg.

Indulásként sokszor tudunk ingyenes megoldásokat is alkalmazni, amelyet a vállalkozás fejlődésével le lehet váltani jobb, fizetős (de továbbra sem drága) eszközökre cserélni.

1. Bankszámla

Bár a KATÁ-s bevételed egészét elköltheted teljesen magánjellegű célokra, azért célszerű külön vállalkozási bankszámlát vezetned.

Ennek azaz előnye, hogy sokkal tisztábban látod pontosan hogyan alakulnak a vállalkozásod pénzügyei. 

Továbbá a klienseknek is megnyugtatóbb lehet, hogy egy vállalkozás számlraszámára utalják a pénzt.

Célszerű egy online kalkulátorral megnézned melyik lehet a legideálisabb számodra

2. Számlázás

Magyarországon a két talán legelterjedtebb online számlázó a Billingo és a Szamlazz.hu. 

Mindkettőnek van ingyenes verziója, de havi 1.000-2.000 forintos költséggel választhatunk különböző csomagok közül is.

pexels-karolina-grabowska-4386373

3. Könyvelő

Erre nincsen tuti tipp, érdemes Google-ben keresgélned, összehasonlítanod őket, jellemzően a kiállított számlák számától függ az összeg.

Illetve még egy jó taktika lehet, ha összeállítasz és kiküldesz egy sablont e-mailt több irodának. Így gyakorlatilag egy személyre szabott ajánlatot kapsz mindenhonnan.

4. Egyéb (lehetséges) költségek

– Tárhely – nagyságrendileg 10.000-15.000 forint évente

Domain – évente 1.000-2.000

– Ingatlan bérleti díja 

– Bútorok

– Időszakos marketing költségek (pl: fizetett hírdetések)

– Szoftverek – ez nagyon esetleges, sok tényezőtől függ, de sokszor az ingyenes verziók is kielégítik az igényeket

accountant

Technikai feltételek

2022-ben elengedhetetlen, hogy egy vállalkozásnak legyen jól használható online felülete. Ezzal a lehetőséggel nem élni egyszerűen luxus.

Annak köszönhetően, hogy terápiás tevékenységedet végezheted akár 100%-ban online, nem csak a lehetőségeid és a potenciális piacod bővült ki, de a költségeid is drasztikusan csökkennek.

Míg egy szoba/ lakás bérlése költsége elérheti éves szinten a millió forintos költséget is, addig az online terápiához szükséges technikai feltételek megteremtése nem kerül többe évi pár tízezer forintnál.

Ennek hála a korábbinál sokkal kisebb költségekkel tudsz elindulni.

1. Tárhely

Szükséges először webtárhelyet vásárolnunk (pontosabban bérelnünk) egy szolgáltatónál. 

Ez lényegében azt jelenti, hogy a szolgáltatónál folyamatosan be van kapcsolva egy számítógép, amely futtat egy programot, hogy a látogatók láthassák a weboldalunkat.

Sok tárhely szolgáltató van, de itt nem érdemes évi néhány ezer forinton spórolnod. A fontos, hogy legyen jó technikai támogatása és gyors legyen a tárhely.

Előbbi neked fontos, hogy ne kelljen beleásnod magad bonyolult technikai kérdésekbe vagy ne kelljen sokat várnod a válaszra.

Utóbbi pedig az ügyfélélmény javítása érdekében fontos, mivel az emberek jelentősrésze egyszerűen becsukja a böngészőablakot, ha nem tölt be néhány másodperc alatt az oldal.

2. Domain

A domain az a cím, amit az érdeklődők beírnak a böngészőjükbe, hogy elnavigáljanak az oldalunkra. Ezt a választott tárhely szolgáltatónál a legpraktikusabb igényelni.

A domain regisztrációja mindössze 1.000-2.000 forintos költséget jelent éves szinten, úgyhogy nem kell megijedni, ha elsőre nemsikerül a legszuperebb domain nevet kiválasztani (ami jellemzően a vállalkozásod neve is lesz).

Számos online felület van arra, hogy ellenőrizzük szabad-e még az adott domain, pl: https://www.domain.hu/domain-kereses/

3. Weboldal

Ha megvan a tárhely és a domain, akkor felépítheted rá a saját honlapodat.

Természetesen nekiállhatsz webprogramozást is tanulni, de ebben az esetben számolnod kell azzal, hogy akár évekbe is telhet, mire összeállítod a weboldalad.

Ennél sokkal egyszerűbb, ha WordPresst telepítesz az oldaladra (vagy megkéred a tárhelyszolgáltatót, hogy telepítsék azt). A WordPress nagy előnye, hogy programozási ismeretek nélkül is nagyszerű oldalakat lehet vele építeni.

A WordPressnek vannak bizonyos korlátai, ezért érdemes egy oldalépítő bővítményt (pl: Elementor) hozzáadni, ami már szinte a „legozás” élményét adja a weboldalkészítéshez.

Könnyedén adhatsz hozzá gombokat, képeket, szöveg blokkokat és változtathatod őket kedvedre. 

Ráadásul folyamatosan fordítják a menüpontokat magyarra, úgyhogy ma már angol nyelv ismerete nélkül is jól használható (a többire meg ott a Google translate).

A WordPress és az Elementor és ingyenesek, de utóbbinak van egy fizetős kiegészítője.